
Copyright © Privacybeleid

Rooibos helpt hartkwalen voorkomen!
In 2008 werd door Dr. Jeanine Marnewick een geheel nieuw gezondheidsaspect van Rooibosthee
ontdekt. Tijdens een klinisch onderzoek stelde ze vast, dat deze heerlijke drank
het proces van atherosclerose kan stoppen of vertragen. Daardoor kan het drinken
van Rooibosthee actief bijdragen aan het voorkomen van hart-
Vrije radicalen maken bloedvetten hard
Atherosclerose (aderverkalking) wordt veroorzaakt door plaqueafzetting tegen de vaatwanden waardoor ze harder en nauwer worden. Daardoor ontstaat het risico dat een bloedstolseltje een bloedvat plotseling volledig afsluit. Dit kan leiden tot een hartinfarct of een beroerte.
Het proces van atherosclerose wordt in gang gezet door oxidatieve stress. Er is dan sprake van een onbalans tussen antioxidanten (goed) en vrije radicalen (slecht) in het lichaam.
Vrije radicalen zijn agressieve deeltjes die de structuur van o.a. LDL-
Focus op risicofactoren
Aan het klinisch onderzoek van Marnewick namen veertig mannen en vrouwen in de leeftijd van 30 tot 60 jaar deel. Ze werden geselecteerd op de aanwezigheid van één of meer risicofactoren voor het ontwikkelen van een hartinfarct, zoals een hoge bloeddruk of een hoog cholesterol.
De deelnemers dronken zes weken lang zes koppen (1,2 liter) Rooibosthee per dag.
Daarnaast volgden zij een dieet zonder flavonoïde rijke voedingsmiddelen. Zo kon
een eventuele gezonde uitwerking op hart-
“De eerste is Geconjugeerde Diënen. Deze worden gevormd in het eerste stadium van de oxidatie van bloedvetten. Daarnaast hebben we gekeken naar de Malondialdehydes. Dit zijn oxiderende eindproducten van meervoudig onverzadigde vetzuren. In het bloed van Rooibosthee drinkende deelnemers hebben we een vermindering van 35% van de Geconjugeerde Diënen en een vermindering van meer dan 50% van de Malondialdehydes gemeten. Rooibosthee is geen medicijn, maar een natuurlijk hulpmiddel om de vaatwanden schoon en de bloedvaten open te houden.”
“Zeer positieve onderzoeksresultaten”
Dr. Jeanine Marnewick concludeert op basis van het door haar uitgevoerde klinische
onderzoek dat het drinken van zes koppen Rooibosthee per dag voor goede resultaten
zorgt. Er zijn belangrijke verbeteringen opgetreden bij de deelnemers. De kans op
een hartinfarct of een beroerte is daardoor minder geworden. Tijdens haar lezing
op de ambassade van Zuid-

Wetenschappelijk bewezen
goed voor het hart!
